الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  التسجيلالتسجيل  دخول  

شاطر | 

مطلوب عانس

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3  الصفحة التالية

هل توافق على اطلاق لفظ عانس على الرجل والمرأة
نعم
0%
 0% [ 0 ]
يطلق على المرأة فقط
13%
 13% [ 1 ]
لا احبذ استخدام هذا المصطلح
87%
 87% [ 7 ]
مجموع عدد الأصوات : 8

كاتب الموضوعرسالة
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

ترمومتر المستوى : 4470

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   السبت فبراير 27, 2010 9:14 pm

استاذ على يبدوا ان حضرتك مقرأتش الموضوع كويس لان انت بتتكلم فى حاجة والموضوع بيتكلم فى حاجة تانية خالص

http://www.facebook.com/profile.php?ref=name&amp
Elshmaly
أزهرى 3
أزهرى 3

ترمومتر المستوى : 3387

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   السبت فبراير 27, 2010 9:35 pm

لا انا قرات الموضوع وتم التصويت ولكن تعليقى على الردود وده واضح
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: العنوسة   السبت فبراير 27, 2010 9:45 pm

العنوسة هدية

عارفة ان العنوان ده هيصدمكم لكن لو فكرتم فيه بتروى لوجدتم ان هذه هى الحقيقة اذا استغليت صح
يعنى ايه العنوسة ؟ يعنى تأخر السن وعدم الزواج
طب نحللها ____ عدم الزواج الزواج ده رزق والرزق بأيد الرزاق يبقى عدم الزواج معناه عدم الرزق طب ينفع نقول عن ربنا الرزاق انه مبيرزقش طبعا لاء لاننا بكده نبقى بنعطل اسم من اسمائه الحسنى
طب يبقى معنى عدم الزواج ايه ؟ عدم الزواج معناه ان ربنا رزقك حرية الوقت الفراغ راحة البال كلها حاجات مفيدة اللى يستفيد منها صح ازاى ؟

وقت الفراغ نستغله فى التقرب الى الله اكثر قبل ان ننشغل

نستغله فى عمل الخير ومساعدة الغير
نستغله فى توسيع مداركنا وقراءة الكتب المختلفة كتب عن الزواج لنكون زوجات صالحات -نستمع للمشاكل الزوجية وطرق حلها المختلفة الصحيحة لتكون لنا خبرة - نقرأ كتب فى تربية الاطفال ولا عايزين نبقى امهات مهملات ولا امعات بتربى اولادها كده والسلام مش امهات بتربى ابناءها عشان تدخل بهم الجنة
عمركم فكرتم احنا عايزين نتجوز ليه ؟ عايزين حياتنا الزوجية تكون ازاى ؟ عايزين اولادنا يطلعوا ايه وايه المبادئ اللى لازم يتربوا عليها ؟
ياترى سألتى نفسك ولو لمرة وانت قاعدة تندبى حظك على عدم الزواج ان كنت مؤهلة لتكونى زوجة صالحة وخير متاع الدنيا لزوجك
صدقينى لو فكرتى بهدوء وعقل هتلاقى ان تأخر السن ميزة فى مصلحتك لاننا كل مابنكبر بنعقل فكرى كده من 4 سنين تفكيرك كان عامل ازاى وتفكيرك دلوقتى عامل ازاى ؟
فياريت قبل ان تعترضى على قضاء الله وتقولى ليه يارب مرزقتنيش فكرى وشوفى ان كنتى تستحقى هذا الرزق استغلى هذه النعمة فى البحث وتطوير ذاتك ليرزقك الله ما يناسب هذا التطوير واستغلى راحة البال المتاحه لك للتمتع بالحياة بما لايغضب الله واجعلى هذا التمتع وقود تخزنيه داخلك يخرج ويستنفذ لما راحة البال تروح ويجى هم الزوج والعيال

اللهم اجعلنا خير متاع الدنيا لازواجنا
وقرة عين لاهليهم
وامهات صالحات لاولادنا

قولوا أمييييييين

amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   السبت فبراير 27, 2010 9:51 pm

استاذ على لو حضرتك فعلا قرأت الموضوع والردود لكنت علمت ان المقصود بالكرامة والكبرياء هما كرامة البنت عندما تدخل تجربة عاطفية خلال الجامعة علاقة تدمر حياتها فلازم تحافظ على كبريائها ومتدخلش علاقة معروف نهايتها

اما كرامة الزوجة وكبريائها فده شئ اخر ومش معنى ان لازم توجد تنازلات فى الحياة الزوجية ان التنازلات دى تمس كرامتها بدافع انها تحافظ على البيت لازم الزوجة تحافظ على كرامتها وكرامة زوجها والزوج كذلك لان لو الحياة الزوجية وصلت لمساس الكرامة فهى حياة منتهية وان استمرت

ديرو
أزهرى 2
أزهرى 2

ترمومتر المستوى : 3205

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأحد فبراير 28, 2010 3:52 pm

بجد شغل جامد جدااااا
ربنا معاكي ويوفقك
اما موضوع الحب انه سبب في تاخير زواج فانامعاكى فيه جداااااا
بس هنا العنوسة بتبقي مش لظروف خارجة عن ارداة البنت لادى بتبقي هى اللى عايزاها
اما موضوع العنوسة هدية ده تحفة جدااا
mohamad
Admin
Admin

ترمومتر المستوى : 4064

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأحد فبراير 28, 2010 8:26 pm

amiras كتب:
استاذ على لو حضرتك فعلا قرأت الموضوع والردود لكنت علمت ان المقصود بالكرامة والكبرياء هما كرامة البنت عندما تدخل تجربة عاطفية خلال الجامعة علاقة تدمر حياتها فلازم تحافظ على كبريائها ومتدخلش علاقة معروف نهايتها

اما كرامة الزوجة وكبريائها فده شئ اخر ومش معنى ان لازم توجد تنازلات فى الحياة الزوجية ان التنازلات دى تمس كرامتها بدافع انها تحافظ على البيت لازم الزوجة تحافظ على كرامتها وكرامة زوجها والزوج كذلك لان لو الحياة الزوجية وصلت لمساس الكرامة فهى حياة منتهية وان استمرت

بصراحة يا على أنا مع الاخت أميرة فى النقطة دي
وهى :
إن الرابط بين ردك و الجزئية اللى حضرتك بتعلق عليها مش واضحة شوية

يعنى ممكن تكون قرأت بس الجزئية مش واضحة

يعنى ربما لو تقتبس جزء الكلام اللى تقصده بتعليقك ممكن الامور توضح شوية
http://azhari.7olm.org
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الثلاثاء مارس 09, 2010 4:43 pm

ديرو شكرا على ردك ومستنية دايما مشاركتك
استاذ محمد شكرا لتأيدك ودايما ورايا رجالة

amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الثلاثاء مارس 09, 2010 4:59 pm

الدعاه الجدد سبب العنوسة

سبب اكتشفته وانا جالسة مع مجموعة من صديقاتى كنا بنتكلم عن البرامج الدينيةاللى بنتابعها لحد مقالت صديقة تعرفوا انا نفسى اتجوز واحد زى معز مسعود متفتح ومتدين والتانية ردت انا نفسى اتجوز واحد زى مصطفى حسنى بيتكلم بحكمة وهدوء وبيقدر زوجته جدا واللى قالت انا انا عايزة زوج زى عمروخالد بصلح وبيعمل نهضة وغيرهم من الدعاة المتواجدين واللى كان ليهم تأثير كبير على الشباب
ساعتها فكرت صحيح احنا ممكن نلاقى ازواج شباب تفكرهم زى الدعاة الشباب دول اصل الفكرة ان دول مش من جيل تانى لاء دول من جيلنا سواء مصطفى حسنى او معز مسعود دول فى اوائل الثلاثينات حتى عمرو خالد تقريبا 40 او 41 سنة يعنى بردة مش من جيل اخر
هنا السؤال ليه مفيش الشاب اللى يكون زى الشباب دول ليه لما البنت مننا تنضج وتحاول تختار زوج واعى متفتح متدين تلاقى نفسها بتحلم ويتقالها لا انتى عايزة عريس تفصيل لاء احنا مش عايزين عرسان تفصيل احنا عيزين عرسان واعيين ناضجيين للاسف البنات هى دلوقتى اللى نضجت وبتدور على زوج ناضج وعارفة مسئوليات الزواج اما الشباب فكل همهم انهم يتجوزوا واحده زى نانسى عجرم وانا مش بهزر اقسم بالله العظيم سمعتها من عريس كان متقدم لى وسمعتها من كذا صديقة ليا ان كل اللى يهمه فى الواحده اللى هيتجوزها انها تكون زى ناننسى عجرم
شفتوا الفرق بنت عايزة زى معزمسعود وشباب عايز زى نانسى عجرم .......................... ازواق

النديم
أزهرى 2
أزهرى 2

ترمومتر المستوى : 3170

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الثلاثاء مارس 09, 2010 11:13 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أرجو أن يغفر لي الجميع وخاصه الكاتبه
عدم دخولي معكم في هذا الحوار الممتع
لسببين
الأول أني أتمتع بالمشاهده وأنا في الخارج أكثر من وجودي داخل الموضوع
الثاني أني لست في عمركم الزاهر فلا أستطيع مجاراة الشباب
الموضوع غايه في الوجاهه والردود غايه في المتعه
إستمتعت بها كثيرا
واسمحوا لي أن أقتحم عليكم مجلس النقاش والمحاوره
لاأحب كلمة العنوسه
أما المشكله - فمن وجه نظري الكل فيها مساهم
الأسره -المدرسه -الجامعه - المسجد بما أننا
نتكلم عن مشكله تخص المصريين فالكنيسه تدخل مع المقصرين في هذا الموضوع
ولرجال الدين والأقتصاد والسياسه دور لم يقموا به
فمن وجه نظري المتواضعه الكل مقصر
من خلال الموضوع والردود
اكتب لكم أيها الأفاضل
أولا لم نربي أولادنا علي الرضي
مثلا لو قيل لفتاه أو لشاب تزوج في غرفه واحده
ما - الجواب
لو قيل لهم ليس هناك شبكه - وليس هناك فرح وفراشه وكوافير
لا أقول مطربين وراقصات وغير ذلك
من الأشياء التي لا يفعلها إلاالمقتدرين
لم نعلم ياسيدتي الشباب الإيثار
لاترض الفتاه أن تكون زوجه ثانيه
لايريد الشاب أن يجتهد ويريد أن تتولي الأسره كل أعباء الزواج
إلا من رحم ربي
أرجوا أن تغفروا لي تطفلي عليكم
ولي معكم إن أراد ربي وشاء
مداخله أخري
النديم
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأربعاء مارس 10, 2010 3:56 pm

اخى النديم اهلا بيك معانا وسعيده جدا بمشاركتك ويارب تبقى عادة متتقطعش
اما ردى على ما قلت ف
أولا انا معاك ان المشكلة دى مشكلة كل الطبقات فى المجتمع وبما انك ذكرت الكنيسة فأنا لى اصدقاء مسيحيين وعلمت من تعاملى معهم ان كل كنيسة تحاول تزويج ابناء تلك الكنيسة بعضهم ببعض ونظرا لطبيعة الصلاة والاجتماع لديهم مما يتيح للعائلات ان تعرف بعضهم البعض فقد وجدوا حلا نوعا ما لتلك المشكلة وذلك لايعنى ان المسيحين ليس لديهم عنوسة بل لديهم ولكنها للاسباب مختلفة شوية اسباب دينية حيث ان الزواج لديهم ابدى تدبيسة كما قال لى البعض فهم بترون جدا فى الاختيار
ثانيا جزئية ان البنت تقبل زوج متزوج فسأقول لك هل تقبل ان يتزوج والدك على والدتك فتاه صغيرة هتقولى وهى لازم تتجوز راجل كبير امال هتتجوز شاب هو الشباب قدرين يفتحوا بيت اول لما يفتحوا بيت تانى وبعدين لو فى راجل عنده المقدرة على الزواج الثانى طب ميساعد شاب متجوز انه يجوزه ويفتحله بيت مش ده احسن وثوابه اكبر
ثالثا بتقول مين بتستغنى عن الشبكة والكوشة والكوافير يمكن الكلام ده مش متوافر بكثرة فى القاهرة والاسكندرية لكن انزل المحافظات ستجد بنات كتير مبتفكرش فى الكلام ده بس كل اللى يهمهما راجل بجد يعرف يتحمل مسئولية بيته وصدقنى قليلون هم
رابعا اما حته الجواز فى غرفة واحده بص انا مش هعمم بس كل اللى رضيوا بضيق الحال صدقنى بمرور الوقت بيتخنقوا والمشاكل بتكبر وخصوصا لما يجى عيل والتانى مبقولش نسكن فى فيلا بس خير الامور الوسط ومتطلبش من بنت عاشت فى مستوى معين تقبل باللى اقل منه بدرجات تنزل درجة ماشى اتنين ممكن لكن اكتر من كده يبقى ظلم للطرفين وعموما التكافل الاجتماعى والمادى من شروط الزواج الناجح
قلت فى بداية كلامك ان سنك ميسمحش ليك بالمشاركة ليه ؟ وياريت تعرفنا بنفسك فى باب الترحيب بالاعضاء الجدد شرفتونا

النديم
أزهرى 2
أزهرى 2

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأربعاء مارس 10, 2010 5:27 pm

سيدتي الفاضله لك خالص شكري علي الرد
دعينا من الأولي أم الثانيه
رضي من هو أفضل مني ومن أبي رحمه الله أن يزوج إبنته
لرجل متزوج ويكبرها وللعلم عندي أربع زهرات
لو تقدم لإحداهن رجل علي خلق ودين ورضيت إحداهن
لن أعترض
أما الثالثه فالعبد لله رجل يعيش في قريه
وأحارب منفردا عادات غايه في السوء
الشبكه الخياليه والغرف الكثيره والأمتعه التي لا تعرف الفتاه كيف تتعامل معها
والكوافير والأفراح المثيره وغير ذلك
اما الرابعه فلو لم يجتهد الشاب والفتاه بعد الزواج مباشرة
فمتي يجتهدان
تزوج الكثير في غرفه وأجتهدوا ووسع الله عليهم من فضله
اما طلبك الأخير فسوف أحققه لك في القريب العاجل وهذا
لي شرف
النديم
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الإثنين مارس 15, 2010 5:25 pm

اخى النديم واسمحلى ان اقول اخى فوالدى ستكون كبيرة وسنك مش كبير قوى
اما لزواج البنت لمن هو اكبر منها فقد يكون ناجح فى بعض الحالات الخاصة وقد تكون هذه عادة العرب ومان اما فى عصرنا الحاضر فلا لاختلاف الثقافات والتطور العلمى السريع فالفارق الثقافى والفكرى هيكون كبير يمكن فى الضواحى والبلاد والقرى متبنش لكن فى المدن وخصوصا مع ثقافة البنت حاليا هتبقى المسأله صعبة مش هقول مستحيلة لانها بتحصل لكن فى حدود قليله جدا
واشكرك انك قلت لو رضيت احداهن يعنى فى الاول والاخر رضى البنت نفسه وللاسف فى بعض العائلات لايهمها رأى البنت
اما يخصوص الشبكة والمهر والكوافير انا ذكرت لحضرتك انا من مدن القناة ولى صديقت كتير مبيهمهمش الافكار دى ويمكن اغلبنا مبيفكرش فى فكرة الفرح من اساسه بس المشكلة عندنا فى تفكير الشباب للاسف مفيش نوعية الشباب اللى كنت تلاقيهم ايام 6 اكتوبر وعلى رأى صديقة ليا اصلهم ماتوا فى الحرب صدقنى مشكلتنا مش الماديات مشكلتنا اننا نلاقى شباب واعى
اما حته انهم يكافحوا انا مش معترضة بس تفتكر فى راجل بيقدر كفاح مراته هقولك على مثال حى قدامى صديقة ليا اتزوجت زميل لها من الجامعه وبعد الزواج اشتغلت مدرسة عشان تساعده واتجوزت فى شقة غرفة وصالة وممبالغش لو قلتلك ان مطبخها يمكن يكون قد غرفة تحت السلم ومع ذلك استحملت وكافحت معاه وربنا رزقهم ببنت وولد واعتقد حضرتك تعرف يعنى ايه الست تكون زوجه وام وسيده عاملة يعنى الرحمة ياناس لكن اللى مفروض يرحمها اللى هو زوجها كان اول واحد بيبهدلها كل همه يدخل البيت باليل يلاقى العيال زى الفل والبيت فلة ومراته ست الهوانم اخر شياكة مستنياه تهننه ولو سمع عياط عيل ولا دوشة يزعق ويتنرفز ومش مقدر اللى طلع عنها من صباحة ربنا فى المدرسة والعيال والبيت والطبيخ بصراحة انا نصحتها تسيب الشغل وتعيش على قد فلوس زوجها قالتلى انها معندهاش مانع لكن هو اللى مش قادر على الصرف لوحده وخصوصا ان البنت الكبيرة هتدخل المدرسة يعنى من الاخر لاعايز يساعدها ويستحمل معاها ولا عايز يشيل هو مسئولية البيت لوحده
عشان كده انا بنصح كل بينت انها تقعد فى البيت وتخلى زوجها يشتغل ويصرف وهى ترضى باللى يجيبة وتحاول تكون زوجة وام صالحة يمكن ساعتها تتشكر

النديم
أزهرى 2
أزهرى 2

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الإثنين مارس 15, 2010 8:33 pm

سيدتي لا أنكر ما تقوليه
عند بعض الشباب
ولكن اكثرهم والحمد لله عندهم نخوه
وللعلم السيدات هن اللآي
أضعن بعض الرجال
سواء كانت أمّ أوأخت أو زوجه
لأنهن يعاملنه علي أنه ملك متوج
أو كما نقول في قرينا علي رأسه ريشه
أعتزر لك ولصديقتك من ما يفعله زوجها
ولكن عليها بالصبر
وبأمر الله سينصلح حاله
وكوني عونا لها
عقلك والحمد لله يا بتتي راجح
وأفكارك متفتحه وللأسف كثر في شبابنا
من لا يرون من الفتاه إلا ما ترتديه
وما تتزين به
وبأمر الله سترزقي بمن يدخره الله لك
وأكثري من الدعاء-
رب لاتذرني فردا وأنت خير الوارثين
لك خالص تحياتي
النديم
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الخميس أبريل 01, 2010 11:59 pm

لا ادرى ايهم اشد قسوة على الفتاة التى تأخر سنها ولم يرزقها الله بالزوج هل شعورها بالوحدة والاحتياج للشعور بالامان والشعور كزوجة وام ونظرة الحزن والرجاء عندما ترى احدى صديقاتها تلاعب طفلها ام شعورها انها اصبحت ذات عيب يجب ان تقبل اى انسان يتقدم لها فقط لتتزوج وتنجب اطفال وانه ليس من حقها ان ترتاح لهذا الشخص ام لا لانها لم تعد فى سن يسمح لها بالاختيار ام شعورها بالحسرة والالم لان الله لم يرزقها من ترتاح له وتحس معه بالامان وتأمنه على نفسها وحبها
لا ادرى لماذا يتعامل الناس مع من لم تتزوج كانهم هم ادرى الناس بمصلحتها متناسين شعورها لماذا نقبل من الشخص ان يقول لااحب هذه الاكلة ولا نقبل من القتاة انا لاارتاح لهذا الشخص ولا استطيع ان اتزوجه ليس لعيبا به ولكنها لم تشعر تجاهه بقبول لماذا نقبل من الشخص ان يرفض اكلة ونقول بلاش يكلها غصب عنه عشان ميرجعهاش وليه بنستكتر ان البنت تختار شريك حياتها اللى هتعشره وهتقضى عمرها كله معاه
رسالة الى كل من يهتمون بمصلحة من لم تتزوج بعد ويريدون فرض اول عريس كويس من وجهه نظرهم متناسين رأيها وشعورها حرام عليكم لانكم بدمروها فأنا لاأتخيل افظع من الحياة التى تعيشها فتاة مع زوج لا تحس تجاهه بأى مشاعر ألفة وفى نفس الوقت مضطرة ان تشاركه فراشه واكله وحياته كلها حرام عليكم اتركوا لها القرار لانها واحدها التى ستعيش تلك الحياة وهى وحدها التى سيقفل باب واحد عليها وعلى ذلك الزوج

amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الجمعة أبريل 02, 2010 12:02 am

اخى النديم شكرا على ردك وجزاك الله خيرا فى رأيك فى وفى عقلى والذى اعتقد انه السبب فى عنوستى هههههههه واشكرك على الدعاء وارجوا ان تدعوا لى ولكل بنات المسلمين بالزوج الصالح الذى يكون قرة عين لنا ونكون قرة اعين لهم

حنان الخبيري
أزهرى 4
أزهرى 4

ترمومتر المستوى : 3474

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الجمعة أبريل 02, 2010 8:01 am

حبيبتى اميرة انا بحبك جدا وكل المتابعين بيحبوكى انت فعلا انسانة جميلةولطيفة
اميرة انا كل ما اسمع كلمة عنوسة دى احس بالرفض لها من الاساس مش عارفة لية يمكن لاحساسى ان الاشخاص يرون فيها توقفا للحياة عند هذه الكلمة لاادرى ولكننى ارى ان الحياة تمتلىء بالكثير الجميل والقاسى والجيد والسىء وان الحياة لاتقف عند نقطة تؤلم ولاتقف على احد اوعند احد ولكنها تمضى وعلينا ان نجد دائما المخرج وان نساعد البعض فى حل المشكلات واذا لم نجد من يساعدنا فلنساعد انفسنا بايجاد الاهداف الاخرى ونندمج فيهاونبحث وننجح ونحب ونرضى وندافع عن انفسنا بانصاف معها وليملؤنا الامل بان الغد يحمل معه كل جميل .
حنان الخبيري
أزهرى 4
أزهرى 4

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الجمعة أبريل 02, 2010 8:36 am

اما كنت زمان فى سنك يا مرمر كنت فعلا برفض الاشخاص وكنت احاول جاهدة ان اختار الافضل واقف عند بعض النقاط والتى كانت هامةجدا بالنسبة لى اولا ان يكون بيعرف ربنا وبيصلى ويصوم وقادر على اتخاذ القرارات وايضا يكون شخص لطيف ومهذب يحب اسرته وحسن المعشر وفسخت خطوبتى اكتر من مرة بسبب اننى وجدت احدهم مثلا يقول مالا يقوم به ويتعامل مع امه مثلا بشكل غير جيد ويكذب وبصراحة لم استطيع تقبل اشياءكثيرة من هذا النحو ولكن كان هناك ايضااشخاص وبالرغم من انهم جيدين فاننى لم اكن استطيع القبول بهم وبالرغم من ان من هم حولى كانو يحاولون اقناعى بهم الا اننى كنت ارفض ومع الايام اكتشفت بان هؤلاء الاشخاص كانوا جيدين بالفعل واننى لم اعطى نفسى قدرامن الوقت كى احكم وسأذكر لك سببا تواجهه معظم الفتات وهوداخلى اكثر هو اننا فى الحقيقةلانستطيع ان ننظر فى الاشخاص وجها لوجه وان حدث فعلا فلا نستطيع ان نراه بوضوح اما لاحساسنا بالخجل او بالرهبة اوالخوف مما لانعرفه لاننا فى داخل الموضوع والمسئولية كبيرة هنا وننتظر اللحظة التى ستلهمنا بالموافقة من السماء لذلك فالاسرة تحاول هنا ان تقوم بدور المرشد والذى نرفضه بالطبع ونتمرد عليه سواء كان ذلك اراديا او لاارادى وطبعا همامن خوفهم علينا بتجننوا وتبدأ الحرب الباردة او الشرسةوالبقاء للاصلح وطبعا احنا لانهم مش هيقدروا يغصبوا علينا .
علشان كده يا اميرة انا بقولك انهم عارفين انكم كبار وعاقلين ومتأكدين من ده طبعا لكن حبهم وحبنا الكبير ليكم بيخلينا متوترين ومش عارفين نوصل ده لكم علشان كده يا مرمر بالراحة علينا شويه والله احنا بنحبكم وبنخاف عليكم وبشوية تفهم لينا وليهم هنقدر نوصل لحل يرضى جميع الاطراف بحبك
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   السبت أبريل 10, 2010 12:18 am

ماما حنان شكرا على كلامك وانا فعلا عارفة اللى بتقوليه وعلى فكرة كلامى ليس على شخصى بالتحديد بل على كل من هم فى سنى ويلاقون كل ماقلته انا مقدرة خوفكم وارادتكم اننا نكون احسن الناس بس الجواز مش فستان اشتريه لان امى قالتلى الفستان ده حلو لان الفستان مسيره يقدم ويترمى فهيجى اليوم وارميه وكتير لبسنا اشياء ارضاءا لاهالينا وعدى الوقت والملابس دى اترمت لكن الزواج عشرة عمر مينفعش نتجوز ارضاءا لاهالينا لانها هتبقى تدبيسة
وان كنت حضرتك مقتنعة ان مفيش بنات بتتجوز غصب عنها احب اقولك ده مش صحيح لان فيه اللى عملت كدة ارضاءا لامها وهروبا من الضغط النفسى اللى كانت واقعه فيه والنتيجه حياة مظلمة
وانا معاكى اننا منقدرش نحكم على الشخص من اول قاعدة لكنى مقتنعه ان لازم على الاقل يكون فى قبول للشخص يشجعنا لعمل قاعدة واتنين لكن لو مفيش قبول من اول مرة والله لو قعدوا سنين برده القبول مش هيجى الا فى حالات نادرة لان عدم القبول بيقفل القلب ومش من السهل فتحة عشان اتعرف على الطرف الاخر ودى المشكلة اللى كنت بتكلم فيها
اما بخصوص كلمة عنوسة فالاسف هى كلمة موجودة واتمنى انها تتغير اما ان الحياة مبتوقفش انا معاكى فى ده وياريت الكل يفكر كده لكن اللى يضايق انك تكونى ناجحة فى حياتك العمليه وحاسة انك بتدى وشاغله وقتك وتلاقى كله ده ملقوش قيمة فى عيون الناس مادمتى لم تتزوجى وتلاقى اول سؤال بتقالك اتجوزتى حتى ولو كنتى وزيرة فان لم تتزوجى فأنت لاشئ للاسف دى نظرة المجتمع للبنت لا قيمة لها الا فى الزواج بجد مش ده حرام
ماما حنان بجد اشرك على حبك لى وبشكر كل اللى على المنتدى واتمنى اكون دايما عند حسن ظنكم

حنان الخبيري
أزهرى 4
أزهرى 4

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   السبت أبريل 10, 2010 5:39 am

فعلاكثير من الزواجات فشلت بسبب اصرار الاهل عليها وكمان فيه جوازات كثير فشلت لعدم الاخذ او الاهتمام براى الاهل ايضا مش كده والا ايه والحقيقة ان مسألة الزواج اصبحت مشكلة كبيرة لكل الاطراف رجال ونساء فى ظل الظروف الاقتصادية والتى تضع اعباء كبيرة فى كيف سيستطيع المقبلين عليه او فى وقته مقابلة متطلبات الحياة وهل سيستطيعون النجاح فيها بجانب التزامات الحياة الاسرية الكبيرة والمستقبل المجهول القادم والغلاء المستمر والاحباطات المتتالية مما يجعل الكثير يحجمون عنه وتقل فرصه .
ففى الماضى كان من السهل ان تجد عملا او بيتا او تجد من لديه ما يساعدك به ببساطة وتجد من يستطيع ارشادك الى الطريف الصحيح والحسابات المستقيمة الواضحة اما الان فلا تستطيع ان تعطى حتى مجرد رأى صجيح فى ظل كل هذا التنخبط الذى يحتوى المجتمع ويحيط به ولكن الامل لايزال قائما بوجود شباب مثلكم وابواب جديدة تتفتح امام اعينكم وهناك مؤشرات وانوار بدأت فى الظهور بقوة مثل قناة ازهرى وشباب ازهرى وربنا معانا ومعاكم
امال
أزهرى 1
أزهرى 1

ترمومتر المستوى : 3029

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الثلاثاء أبريل 13, 2010 3:25 pm

انا قرات افكاركم السابقة فى مشكلة العنوسه وبرفض ارجاع اسبابها للبنت او الو لد او حتى الاهل قولولى ليه لان المشكلة فى جميعهم اولا نبدا بالاهل كل اب وام بيتمنو لبنتهم حياة كريمة وانها متتبهدلش وخصوصا انهم مش حيعشولها طول الوقت فاقل شىء لازم يطلبوه الشقة لان عن تجارب شوفتها بعينى ان كتير من الى بيتجوزوا فى اجار بيترضو من الشقة حتى لو معاهم فلوس وده بيسبب عدم استقرار بسلو اتوجدت الشقة مش يحمدو ربنا ويسكتو لا بيزودو طلابتهم وبخصوص البنت فى زميل اتكلم عن ان البنت ممكن تتغاضا عن ان الولد بيشرب سجاير انا اختلف معاك ليه لان اولا السجاير حرام وزى مبطالب البنت انها تتحجب على شان التبرج حرام انت كمان لازم تبطل اى حاجة حرام علىشان تصدق انك تقى والبنت ممكن تتغاضى عن الصفات السيئة كل و احدة على اد تاقتها واما عن ناحية الشهادة والمستو العلمى فلو افترضنا ان البنت هى الى اقل منه فى العلم حيقعد يقول انها مش قادرة تفهمه ومن الناحية ده لازم وجود حوار مشترك مابينهم ولا ايه ومن الاخر البنت بتتمنى انها تتجوز واحد بيحبها وبيحترمها من ناحية الولد بقى حنقول ان كل ولد عايز ايه انه يمشى فى الشارع ويعاكس فى البنات ويوم ما يجى يتجوز عايز واحدة على خلق ودين امال فين دينك انت الاول وطبعا فى اقلية برضو محترامين تانى حاجة لازم البنت الى حيتجوزها تبقى مرلين مونرو والوحشين يكولهم قطر لان جنابه فاكر انه حيلاقى زى الى بيطلعو فى الكلبات واحب اقول للصنف ده ابقو بصو فى المراية الاول مش لازم تختارو واحدة فائقة الجمال وابحسو على الجوهر قبل المظهر ومن الاخر المشكلة دى ليها جوانب كتيرة وصدق الرسول صلى الله عليه وسلم حينما قال من جائكم من ترضون دينه فزوجوه وقال فى حق المراة فاظفر بزات الدين تربت يداك اى التصقت بالتراب ان لم تفعل زالك
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأربعاء أبريل 21, 2010 11:23 pm

ماما حنان شكرا على دعواتك لينا ويارب يصلح حال الجميع

امال لا تعليق كلامك فى الجون ياباشا

المتطلعة للافضل
أزهرى 1
أزهرى 1

ترمومتر المستوى : 3036

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الخميس أبريل 22, 2010 11:26 pm

شكرا علي فتح هذا الموضوع الجيد وساتحدث عن تجربتي الشخصيه وانا فتاه في الثلاثين من عمري ولم اتزوج ولن ليه اسبابي فانا فضلت لمدة اربع اعوام بعد تخرجي الجامعي ما بين الجلوس في المنزل الي العمل في وظائف لا توفر ادر الاستقرار المادي او المعنوي وطيلة تلك السنوات لم يطرق بابي طالب يمكن يكون نصيب او لان الشاب محتاج البنت الي تساعده لان ده اللي بدات اشعر بيه بعد ما توفر ليه عمل في احدي دول الخليج وفتح الله عليا .فاصبح لا ينر شهر او شهرين بالكثير الا ويطرق بابي طالب . اما عن النوعيه فهي لشباب ياتي اليا ولديه استعداد فطري لتبادل الادوار فليس لديه مشكله ان اتولي انا الانفاق واصطحبه معي لاجد له عمل ولا مانع في ان اوفر له الشقه . ليس لدي مانع فالذي اعطاني وانعم عليه قادر علي اعطائه هو ايضا او حرماني مما انا فيه وتكون القضيه في شخصية الشخص المتقدم فما اريده فقط شخص لديه بوادر الاعتماد علي النفس .لديه فكر واعي لتربية اولاده شخص متدين عارف بدينه يكون قدوه لي ولاولاده يتقي الله في وفي اولاده وعلي الرغم من بساطه طلباتي فانا لم اجدها فمعظم الشباب ليهم سطحيه في التفكير يريد لزواج لكن لم يسال نفسه لماذا وما هو شكل الحياة بعد الزواج لذلك تجدهم يتزوجون ثم ينفصلون بسرعه . الجزء الاخر من الشباب جزء كسول طماع يريد الراحه والاعتماد غلي الزوجه في كل شيء واحلف بالله انهم موجودين ونظرا لغربتي فانا اشاه د هذه النماذج في ازواج صديقاتي وهم كثر اما الجزء الاخر من الشباب فهم شباب انعم االله عليهم بالمال لكن ليس لديهم قدرة علي تحمل المسئولية فهم يعزفون عن الزواج وهناك قسم اخر وهو شباب ادمن قنوات الاغاني واصبح يحلم بعروس تشبه المطربه الشهيره لذلك فهو لايستطيع ان ينظر الي من سواها فهم ليسوا بنات من وجهة نظره .وفي النهاية فلرجل الحقيقي لم يعد يعد له وجود او وجوده اصبح نادرا لان امة الاسلام لازال فيها الخير وسيظل فالفتاه التي تناي عن نفسها بالارتباط بهؤلاء الاشخاص ستبقي عانس ومن ستلقي بنفسها ختي تحصل علي لقب متزوجه فهو اختيارها اذا .لكن بالطبع هناك من يحالفهن الحظ ويجدون الشخص المناسب ونتمني ان ينعم الله علينا ونكون مثلهم .والا فلا لزواج يجلب لنا الشقاء وان رضينا لانفسنا بالشقاء فلن نرضاه لاولادنا .فاي حياه سيعطيها اب متخبط في افكاره او اب طماع او اب غير متحمل للمسؤلية او اب كسول لاولاده .كما انني لازلت امراة احتاج لرجل يحتويني ويشعرني بانوثتي ويكون قائد لبيته واسرته وهو شخص لم يحالفني الحظ واجده ه
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الجمعة أبريل 23, 2010 10:54 pm

كلامك رائع وفى الجون وكنت عارفاكى من اول ما قريت الاسم بس قلت اتأكد ربنا يرجعك لينا بالسلامة

المتطلعة للافضل
أزهرى 1
أزهرى 1

ترمومتر المستوى : 3036

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الجمعة أبريل 23, 2010 11:36 pm

[code][b]ذكية من يومك . ربنا يخليكي . ويوفقك . ونتجمع علي خير flower
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   الأربعاء أبريل 28, 2010 1:17 pm