هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

مطلوب عانس

ديرو
mohamad
حنان الخبيري
ahmed sabry
amiras
9 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3

هل توافق على اطلاق لفظ عانس على الرجل والمرأة
نعم
مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_rcap0%مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_lcap
 0% [ 0 ]
يطلق على المرأة فقط
مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_rcap13%مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_lcap
 13% [ 1 ]
لا احبذ استخدام هذا المصطلح
مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_rcap87%مطلوب عانس - صفحة 3 Vote_lcap
 87% [ 7 ]
مجموع عدد الأصوات : 8

كاتب الموضوعرسالة
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6
amiras

ترمومتر المستوى : 6576

مطلوب عانس - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالأحد مايو 02, 2010 3:04 pm

ليا صديقة دايما تقول ان مشكلة العنوسة دى وراها شئ كبير مش مجرد ازمة اقتصادية او دينية لاء فى حاجة اكبر ومن وجهة نظرها انها قد تكون مخطط لهدم اخلاق الشباب فالولد يقضى حياته على النت والمواقع الاباحية والبنات تصبح عرضة لازمة نفسية تجبرها لان تصاحب وتعرف الشباب لتعويض النقص لديها دى وجهة نظر قد تكون معتبره

لكن فى شئ حسيته ان الازمة دى اختبار من الله عزوجل ها هتثبتوا على ايمانكم وتوكلكم عليا ولا لاء هتقولولى طب ممكن ربنا يختبر صبرنا فى حاجات كتير قلة الرزق وفاة الاحباب والمشاكل التى ينتعرض لها فى حياتنا هقول معاكم حق لكنى اكتشفت ان مشكلة زاواج البنت هى بجد اكبر ابتلاء وهندى امثلة

ام منقبة ومتدينة وتدرس فى معهد اعداد الدعاه ولديها بنت مخطوبة ولا يوجد توافق بينها وبين خطبيها وفى مشاكل قلت للام خليها تصلى استخارة وربنا لو فى خير فى الزوج ده هيصلح الحال ولو مفيش فربنا يرزقها اللى احسن منه كان الرد لاء دى اتخطبت قبل كده مرتين مش هتفشكل التالته كمان لاء هى لازم تتجوز وخلاص الناس تقول ايه ؟ رائع فين التدين والتكال على الله الله اعلم

سيده بتطلع عمرة هى وزوجها كل سنه وحجت تقول لبنت جارتها لم تتزوج روحى لجارنا المعاق ذهنيا لانه منغولى خليه يشخبطلك على الورقة دى وانتى حالك يتعدل وتنفك عقدتك وتتجوزى كأن الجواز رزق هيجى بشخبطة على ورقة

دى امثلة وفى زيها كتير البنت اللى تخلع الحجاب عشان كل صحبتها المتبرجات اتجوزوا وهى ياللى ملتزمة فى لبسها لسة متجوزتش
واللى تدخل على مواقع الشات والجواز يمكن تلاقى عريس عشان صحبتها اتجوزت اللى كانت بتعمل معاه شات واتعرفوا واتجوزوا
وغيرها وغيرها من القصص اللى فيها دايما البنت المتدينة المحترمة بدون زواج واللى اقل منها تدينا اتجوزت وخلفت كل دة زود يقينى ان مشكلة العنوسة مش مشكلة امكانيات ولا اقتصاديات ده ابتلاء ربنا بيختبرنا ها هتثبتوا وتصبروا ولا ايمانكم بيا وتوكلكم مجرد الفاظ بتقولوها ووقت الجد التوكل ده والثقة فى الله بتذهب ادراج الرياح

اللهم ارزقنا حسن الظن بك وحسن التوكل عليك فلا ملجأ ولا منجى منك الا اليك ولا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
https://www.facebook.com/profile.php?ref=name&amp
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6
amiras

مُساهمةموضوع: حلال ليهم حرام علينا    مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالإثنين أكتوبر 11, 2010 12:55 pm

حلال ليهم حرام علينا

اوقات كتير تجيلك واحدة من المعارف وتقولك جيبالك عريس عايز عروسة حلوة وامورة ومفيش او طويلة ورفيعة وحلوة او اى مواصفات شكلية هو طالبها ماشى مفيش مشكلة لكن اللى يحرق الدم انك لو سألتيها هو شكله إيه او حتى شفتيه وشكلا معجبكيش وغلطي غلطة عمرك وقولتى رأيك ده هتلاقى هجوم غير طبيعى ايه الدلع ده هو الراجل بشكله يعنى البنت هى اللى بشكلها يعنى البنت الغير جميلة متتجوزش انا مش معترضة على ان الولد يختار بنت حلوة لانه من حقه يلاقى زوجه تصون عينه وتعفه وبرضه البنت من حقها تلاقى زوج يسر عينيها ويعفها ويصونها ومش معنى ان البنت بتطلب زوج وسيم ان كل اللى بيهمها الشكل طبعا بيهمها الشخصية وظروفه الاجتماعية وقبل ده كله طبعا تدينه ومش معنى انها مبتقولش عايزاه متدين انها مش مهتمة بده بل العكس ممكن تكون معتبرة التدين ده شئ اساسى مش لازم يذكر لانه لازم يكون موجود مفيش فصال فيه
ياريت نتعامل بعدل وزى ما بندى الحق للشاب انه يختار البنت اللى تناسبه وتسعده برضه نرحم البنت ونديها الفرص دى وبلاش بقى الكلام المستفذ السن كبر فرصك بتقل هى عشان فرصها بتقل تتجوز على غير هواها وطبعا لو مرتحتش فى الجوازه يبقى معندناش بنات تطلق فى حين ان الولد لو مرتحش يابيتجوز واحدة تانية عليها يابيطلقها ويبتدى حياته من جديد يعن البنت هى اللى بتدفع الثمن فى جميع الاحوال
ديرو
أزهرى 2
أزهرى 2
ديرو

ترمومتر المستوى : 5311

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالخميس ديسمبر 09, 2010 1:00 pm

ده راى
مش عايزة اتجوز
محدش يستغرب ويقول مالهادى عبيطة ولا مجنونةولا جاية تتسهبل علينا لحظة من فضلكم انا مش اى حاجة من دول
انا هوضح لكم وجهة نظرى واتفقنا عادى اختلفنا برضه عادى انا هفضل عند راى وهفضل مقتنعة بيه لنهاية
(دلوقتى احنا دخلينا على 2011 يعنى احنا المفروض (المفروض
وانا بقول المفروض لان للاسف فيه كتير لسة بيفكروا بطريقة سنة 1900 او 1800
يعنى حتى ماوصلش لتسعينات برضه دى مش مشكلتى
انا بقي هقول لكم مشكلتى ووجهة نطرى
وهقول لكم برضه ايه اللى خلانى اكتب النوت دى
اولا اللى خلانى اكتب النوت دى
هى حوار دار بينى وبين واحدة من قربياتى البنات
وكنا بنتكلم على على الخطوبة وانا كنت بهزر وبقول لها ان اى بنت دلوقتى تبقي مخطوبة او يتقدم لها حد وترفض تبقي
غلطانة عشان محدش لاقى لاقيتها صدقت وقالت لى طيب ماتقولى لنفسك ولا انتى بترفضى عشان فيه حد في حياتك
قلت لها لا طبعا ده نصيب واصلا دلوقتى في حياتى حاجات اهم
وانا اصلا لسة صغيرة
ده سبب انى اكتب النوت
اقول لكم بقي
وجهة نظرى
اولا مفيش بنت مش بتحلم بفسان الفرح وبوكية الورد وده حقيقي واى حد يقول غير كدة تبقي
كدااااااااااابة اووووووووووووووووووووى بصراحة يعنى مش هنكدب
بس زى ما قلت اننا فى القرن العشريين يعنى
تفكيرنا اتغير وتفكير جدتى وجدتك ده مبقاش ينفع خلاص لان هما كانت فكرتهم دايما البنت مالهاش غير بيت جوزها
تخرج من بيت ابوها على بيت جوزها ومن بيت جوزها على القبر
ياساتر دى كلمة تتقال اصلا
طبعا مش هحلها لان المفروض ان زمنها خلص من زمااااااااان اوى
واننا دلوقتى زى ما بنفكر فى الجواز بنفكر برضه فى دراستنا ومستقبلنا
لان ده المستقبل الحقيقي
لانك لما تتعلمى علمك هيفديك وهتفدي بيه غيرك
لكن لما تتجوزى ممكن فى اى وقت تطلقى او تخلعيه
( على حسب انتى وظروفك بقي وشخصيتك)
وساعتها ياحلوة مش هتلاقى حاجة تنفعك خالص
وهتبقي انتى فى الشارع يا فى بيت اهلك
( انا مش هقول اكتر من كدة عشان محدش يقول انى بحبطهم او بقف فى طريقهم)
كمان دلوقتى بقيت منتشرة اوى يابنت تجوز صغيرة اوى يا كبيرة اوى
الكبيرة دى ربنا معها ويحقق لها اللى هى بتنمناه
لكن البنت الصغير ةاللى هى فى سنى كدة
انا مكلمتش 18 سنة لسة
يعنى صغيرة اوى انى اكون قد تحمل مسئولية بيت وولاد او حتى خطوبة
ومش مستعد ة لسة للخطوة دى
وكمان دى اهم خطوة الانسان بياخدها يعنى لازم قبلها يفكر كتير ويفكر صح اووووووى
لان غير كدة هتلاقى الندم اول حاجة ونعقد نلعن اليوم اللى اتجوزتوا فيه ا و شوفته فيه
وانا بصراحة مش مستعدة انى اندم او العن اليوم اللى هعرفه فيه
وكمان حاجة تانية اصلا الفارس اللى على الحصان الابيض لسة مقبلتهوش ولا هقبله واضح كدة
لان مفيش حد بالمواصفات اللى انا بتمناه ظهر لحد دلوقتى
لان اهم حاجة انا عايزها انه يكون راجل وده حقيقى بقي حلم دلوقتى ممبقاش موجود
وكمان انا عندى طموح كتير مش عايزة حد يقف فى طريقى
انا كدة خلصت كلامى اللى عايزة يتجوز يتجوز اللى عايز يصحاب انا ماليش دعوة برضه كل واحد حر فى اختياره
وهو اللى هتيحمل نتيجته فى الاخر مش انا
وملحوظة صغيرة معنى كلامى اللى فات ده ان انا مفيش حد فى حياتى ولا فيه انا مش هخبى
طلما مش بعمل حاجة غلط فمحدش يجيى يستفزنى ويقولى
انتى لسه مش متربطة ليه او مش موافقة ليه انك تصحابى لانى اصلا
ضد ا لصحوبية والخروج والفسح وكلام الفاضى ده واللى هجيب لى السيردة دى هو حر هوالله بجد
لان احنا المفروض اننا بنات ناس محترمين مش بنعمل حاجة من ورا اهلنا
ومقدرين ثقة اهلنا فينا والمفروض اننا قد الثقة دى ولا ايييييييييييييييييييه
سؤال بقي
مين موافق على فكرة ان البنت مالهاش غير بيتها وجوزها وعيالها ومتخرجش من بيت ابوها غير على بيتجوزها غير على القبر؟؟

سؤال تانى اى بنت ترفض عريس يبقي لازم عشان هى بتحب
وهى اصلا لازم توافق عشان هى عجبته وهو مرتاح لها وهى لو مش مرتاحة له عادى برضه المهم الباشا وهى تتحرق
وسؤال تالت مين موافق على راى
ومين معايا
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6
amiras

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالخميس ديسمبر 09, 2010 11:02 pm

وهذا سبب من اسباب العنوسة اننا عقلين زيادة عن اللزم ولو كنا بنات هيفين بتدور على الفلوس والعربية والوجهه الاجتماعية لكنا اتجوزنا من زمان
ديرو
أزهرى 2
أزهرى 2
ديرو

ترمومتر المستوى : 5311

مُساهمةموضوع: رد: مطلوب عانس   مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالخميس ديسمبر 09, 2010 11:08 pm

صح يااساتاذة اميرة فعلا معاكى حق جدااااااااااااا
amiras
أزهرى 6
أزهرى 6
amiras

مُساهمةموضوع: رفقا للقوارير    مطلوب عانس - صفحة 3 Emptyالأحد أبريل 03, 2011 7:03 pm

من مظاهر التناقض فى حياتنا انك تجد الأهل يدعون بالزوج الصالح لابنتهم وفى كل مناسبة يدعون لها ربنا يرزقها الزوج الصالح وعندما تتروى الفتاة فى اختيارها لتجد الزوج الصالح الذى تستطيع ان تعيش معه حياة زوجية سعيدة تجدهم يتهمونها بالتبطر والدلع ورفس النعمة معتبرين مشكلة زواجها مشكلتهم الشخصية متناسيين انها مشكلتها هى

متناسيين أحلامها وأحاسيسها أحاسيسها كأنثى تحلم بالزوج والسند والأمان أحاسيسها كفتاة تحلم بيوم عرسها والفستان الأبيض

أحلامها بالبيت الذى تفرش فيه كل قطعة بذوقها وتكون هى الملكة المتوجه فيه

أحلامها بكلمة ماما وان تصبح ام تضم بين ذراعيها طفلها وتفرح عندما يقال لها ما أجمله
تناسوا كل ذلك وتعاملوا بكل قسوة وتجريح مع تلك المسكينة التى تصارع مشاعرها وتتصبر برضاها بقضاء الله ومع ذلك مطالبة بتحمل قسوة الأهل والأصدقاء قسوة الأهل فى الضغط عليها للقبول وقسوة الأصدقاء الذين سبقوها فى الزواج وأصبحت كل واحدة مصدر نصيحة بأنها لازم تتجوز وأنها لازم تتنازل زى ماهى تنازلت عشان تتجوز وان الجواز كله واحد وغير ذلك من الكلمات والتصرفات التى قد تدفع الفتاة فى بعض الأحيان ان تتنازل عن حلم الأسرة السعيدة والزيجة الصالحة المتناسبة لترضى بأى عريس يريده اهلها بمعاييرهم لتبدأ رحلة أخرى من رحلات عذابها
رحلة الزوجة التى لا تحس بزوجها وتقوم بتأدية واجبها كأي آلة تنفذ المطلوب منها دون مشاعر او أحاسيس

فرفقا بمشاعر بناتنا رفقا بهن فإنهن بشرا لهن نفس مشاعر البشر وأحاسيسهم لكنهم لا يستطيعون التعبير عنها ولا البحث عنها

وصدق رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما قال ( رفقا بالقوارير )

مطلوب عانس
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
 مواضيع مماثلة
-
» مطلوب مترجمين